Pages

Thursday, February 26, 2015

suatu dhuha dari dhuha-dhuha yang indah;

bismillah
 
 
 
 
paling sukar bagi saya, adalah untuk mendidik dan menjinak jiwa dan hati sendiri, lebih-lebih lagi apabila terkait dengan hubungan sesama manusia.
 
hinggalah saya terjumpa satu quote indah ini di ig, subhanallah cuma semudah itu. setiap kali, sesiapa sahaja yang terlintas di fikiran dan hati, baik atau buruk, meski sesukar dan seberat apapun, cukuplah diam-diam menghadiahkan sahaja dia sebuah doa seikhlasnya! paling berat dan payah untuk didoakan, paling ringan patutnya ia di mulut! ia benar-benar bagi saya suatu latihan bagi melunturkan ego, dan mengajarkan kerendahan. moga didengarkan para malaikat, bahkan turut terpalit doanya untuk kita yang tulus mendoakan!
 
benarlah kata Rasulullah, kaya yang sebenar-benarnya itu bukan kaya harta, tapi sungguh kaya jiwa! hatinya akan lapang dan tenang, jiwanya akan luas dan senang, malahan keseluruhan hidupnya tidak akan terbeban dengan rasa-rasa negatif, melainkan cuma yang positif. bukankah itulah 'bahagia' yang hakiki?

"ajarkan aku untuk selalu memiliki hati yang cantik. tidak peduli meski orang-orang tidak pernah sekali pun menyadari kecantikan hati tersebut."

― tere liye, berjuta rasanya
 
oh Allah, 'luaskan' jiwa kami, 'kaya'kan hati kami.
 

3 comments:

Anis Naazira said...

Assalamualaikum akak ;)

Umairah. said...

hahaha.

ni komen tetiba ni nak cross mind and hati akak lettew. di hari jumu'ah mubarokah lagi, eherr.

*pejam mata, doa*

:P

fyumie said...

kak, masih jual lgi ke buku tere liye tu? T-T i used to wsapp you but couldn't bank in..........