Pages

Friday, February 10, 2012

sederhana, tapi indah.

mustahil apa, yang kau sibuk-sibuk katakan
kalau ombak dan hafalan solat pun bersatu
bikin satu jalan cerita serba sederhana
tapi, tapi, tapi..indah!

subhanallah, dengan izinNya
--

pak acan: kenapa anakmu?
 
abi: dia tak mau makan masakanku. tak enak katanya. iya, uminya memang pandai sekali memasak. mana mungkin bisa dibandingkan dengan masakanku. 
delisa: bukan tidak enak, abi. tapi, keasinan. 
abi: sama aja. 
delisa: beda, abi. kalau keasinan itu, terlalu banyak garam. hah, dan kalau tidak enak itu, tidak bisa masak, abi.
lalu, abi pun tersenyum, syukur! 
-hafalan shalat delisa, tere liye


--
entah la, rasa suka pulak part ni
heh, ingat kata delisa tu!



_____
ps: teruja macam mana boleh pengarang terfikir nak gabung ombak dengan solat? subhanallah :))
mabrouk; yang sederhana tapi indah itu, manis!

5 comments:

Anonymous said...

hafalan salat delisa. saya tonton di Swiss tempoh hari.

semoga ada Delisa dalam setiap kita.

-sadis

atikahTarmizi said...

cerita ini sangat sedih . lagi2 bila si ustaz pesan pada delisa masa ujian hafalan solat, "jangan khuatir ya delisa , yang penting focus (khusyuk) . Sampai ombak tsunami datang pun Delisa masih khusyuk dengan hafalan solatnya T_T

Maha Suci Allah . .

Kembara Ilahi said...

Assalammualaikum ya ukhti. Baru sahaja tamat menonton filem ini. kali ke-2 ana & rkn2 menontonnya. Part yg paling ana xblh tgk ialah part tsunami melanda, rasa pernah tjadi dlm diri ini. Itulah kan..ujian ALLAH. Dan yg paling penting, jom sama2 kita cri kekusyukkan dlm segala perkara yg kita buat, lbh2 lg SOLAT :)

Faaizz d. Zul said...

salam alayk'

hurmm, mmg xjangka penyatuan idea tsunami dgn hafalan solat boleh hasil cerita yg sgt menyentuh begini.

ada juga part kepayahan menjadi bapa tunggal. erk!

tapi, cerita2 dari jiran nusantara kita ni bawa nilai sosial yg sangat tinggi dalam masyarakat.

*segan nak banding filem lokal dgn filem2 Indonesia*

Umairah. said...

to:
sadis
atikahTarmizi (k. tikah :P)
kembara Ilahi
faaizz

w'salam wrt :)

erm, bak kata anis matta (politikus indonesia), "usah dikutuk kegelapan, tp b'usahalah m'jadi penerang".

sama2 bentuk diri, dalami fikrah Islam sbaik2nya, garapkan potensi, kutip pengalaman, belajar, belajar dan belajar . i'Allah, kita2lah yg akan m'hasilkan filem yg bukan skdr mengisi minat & kesukaan, tp memenuhi keperluan masyakarakat.

amin3 ya Allah.
slmt belajar~

jazakumullahhukhayran.


ps: dah nampak dah, penulis skrip, penerbit & pgrh filem, kameraman, dll :))