Pages

Thursday, February 16, 2012

Err.. mentaliti condong?

awal-awal kelas muslim nations in contemporary history, madam terlebih dahulu perkenalkan beberapa terms yang canggih-canggih kedengaran. contohnya macam, imperialism, colonism, globalization, nationalism dan lain-lain. 

sampai kepada definisi modernism, madam tiba-tiba keluarkan soalan bestpunya. 

"apa sebenarnya "modernism"? dan apakah standard  yang biasa kita guna, demi mengukur "modernism"? dan adakah "westernization" dikaitkan dengan "modernism", tapi kenapa?"

ada yang diam. ada setengahnya yang berbisik-bisik.

tapi, teringat-ingat juga kata murabbi dulu-dulu. kata dia, dulu waktu Islam gemilang, waktu Islam menakluk 2/3 dunia, semua orang mahu ikut dengan gaya dan rentak Islam. orang mula berbangga-bangga dengan jubah dan pakaian Arab yang lainnya, dan mencuba-cuba untuk berbahasa Arab, walaupun hakikatnya bukan dari golongan Arab. termasuklah dalam budaya, sosial, dan lain-lainnya.

bila dikaitkan dengan kata-kata murabbi, dan realiti dunia sekarang, dengan term tadi, mungkinkah definisi modernism itu, ada kaitan dengan siapa yang lebih berkuasa? atau siapa yang pegang dunia? dan segala yang mereka keluarkan atau hasilkan, semuanya tampak moden dan stail

hmm. 
mungkinkah, begitu?

apapun, definisi yang manusia bagi, akan selalu membuatkan kita letih dan penat, sebab ianya selalu berubah-ubah. contohnya, dalam fesyen. kalau terlalu diikut-ikutkan, dan terlalu terkejar-kejar untuk seiring dengan 'standard' definisi fesyen (sebagai contoh) masa kini yang berubah-ubah, hahhh pastinya, takkan sudah-sudah. bukankah sangat meletihkan? malah, kita mungkin secara tak sedar telah 'memperhamba' diri pada yang tak selayaknya? 

bila ikut Allah, kita takkan letih, sebab untuk definisi apapun, ianya tetap dan tak berubah-ubah. contoh yang paling jelas, mungkin dalam bab penutupan aurat. malah, kalau dikaji secara dalam-dalam, kita ada sebab yang sangat kukuh kenapa harus begini dan begitu. matlamat kita juga jelas, untuk meraih pandangan Allah semata-mata, selain ada ganjaran pahala di sisiNya.

kata Dia,

“sibghah (celupan) Allah. dan siapakah yang lebih baik sibghahnya daripada Allah? dan hanya kepada-Nya-lah kami menyembah.”
(al-baqarah: 138)

hmm.

tapi, bila sampai part, madam tanya apa beza imperialism, dan colonism, saya.. err.. err..err.. dulu, waktu form 4, kita ada belajar bab 'imperialisme', kan? tapi.. tapi..

apa bezanya eh?
hish =,='

apapun, ('izzahlah) berbanggalah dengan identiti Muslim.
moga Allah redha dengan kita, dan kita pun redha padaNya.


5 comments:

nusrah said...

al-Baqarah : 138

ayat fvrt tiya! sibghatullah. Celupan Allah.

byk betoi 'ism' yg kena igt kat subjek ni. heh :D

-hazen said...

komen untuk entry yang di atas.

"speachless"

protes lagi, sebab tak boleh komen.

Umairah. said...

to nusrah:
among of my fav jugak! :')
tq tya

to hazen:
erm, sebab entri di atas best kalau di diamkan..kot?

Anonymous said...

selalu org keliru apa dikatakn modernism, yg mgkin sebenarnya westernization?

hmmmmmm..
ghazwul fikr.

Umairah. said...

to huda:
yerp, akak sokong
GF

ada prof dlm kls history akak ckp:

"kalau tak kenal jahiliyyah, kita takkan mampu utk berjihad.."

kata2 yg sgt bagus utk direnung-renungkan b'sama

hmmmm