Pages

Wednesday, July 27, 2011

Cuma, RINDU.

"Abang nak makan. Lapar la." Haziq merengek, manja.

"Jomla, teman abang." Sekali lagi dia merayu.

"Adyan!!!!! Jom?" Kali ini lebih kuat lagi. 

"Heh, Adyan?" Mata Adyan membulat. Langsung tergelak kecil. Dia berkalih. Majalah Solusi diletakkan di sebelah. Haziq dirangkul. Pipinya dicubit dan dicium. 

"Abang.. mana boleh panggil Ucu macam tu." Kak Ain menegur. Bantal-bantal yang berselerak atas karpet, diletak kembali ke kedudukan asal. Alat kawalan jauh bersebelahan televisyen dicapai. Dari 105-Prima dia mengalih siaran ke 106-Oasis. Rancangan Dr. Fadzilah Kamsah sedang disiarkan. Punggungnya dilabuhkan ke atas sofa. Lantas sesekali tersenyum dengan gelagat penceramah yang agak lucu. 

"Hmmm.. dah pukul lima setengah pun. Lagi dua jam saja. Tahan kejap ok?" Kepala Haziq digosok perlahan. Rambut hitam pekatnya yang tebal bergerak ke serata arah. Serabut yang comel. 

"Dua jam lagi? Lambatlaaaa Ucu.." Haziq mengeluh panjang. 

"Haziq lapar. Lapar sangat dah ni!" Haziq merayu-rayu lagi. Perutnya diusap-usap. Adyan serba-salah. Kak Ain menggeleng dari jauh. 

"Dia ok, Adyan. Akak tengok, aktif je tadi." Kak Ain senyum, masih tenang.  

"Nganga mulut. Sini Ucu tengok." Haziq menganga luas-luas.  

"Abang kan kuat, hmm boleh tahan lagi ni." Adyan meyakinkan.  

"Ok, fine. Abang nak makan apa? Nanti Ucu beli. Tapi, kena janji, tak gaduh-gaduh lagi?" Adyan masih memujuk. Bibirnya diketap. Haziq masih juga masam. Badannya dilentangkan, pura-pura letih yang sungguh. 

"Ataupun, kita pergi playground. Jom?" Haziq diam, berkira-kira. 

"Tapi, Ucu..taknak taman yang dekat sini. Sebab tak ada monkey bar. Abang nak pergi kat tempat yang boleh pusing-pusing tu!" pinta Haziq. 

"Oh ya, kita ajak Achu sekali eh?" tukasnya lagi.  

"Achu kerjalah, Bang.. Kita ajak Luthfi sajalah, ya?" Haziq akur. Kak Ain hanya menggeleng. Tangannya masih ligat melipat kain.  

"Ambil kunci kereta. Tunggu kejap, Ucu siap." Adyan sengih. 

Terkenang-kenang, dulu Ummi pujuk dia macam mana? Macam Haziq? =.='















____
ramadhan makin terasa. oh, hadiah untuk semua! di sini.

inspirasi: mhi tv3, slot: puasa zaman kanak-kanak. awesome! kata tetamu jemputan, untuk adik-adik@anak-anak yang baru berlatih puasa tapi gaduh lapar & dahaga, alihkan perhatian dia dengan ajak dia main games@ bersiar-siar. biar dia lupa sekejap. ganjaran "makan-sedap" waktu berbuka lebih baik dari "wang ringgit". dan.. jangan lupa untuk teruslah memuji dan menghargai. xD

ramadhan kareem.







3 comments:

nusrah said...

hikhik..comey je.
teringat puasa time kecik2 dulu.
Salu ngadu lapar and over exhausted
-.-'

satusoff said...

Nice, thanx for the gift. Very useful. Tapi mcm banyak la plak, risau takut x terbuat. But at least ada target. Semoga istiqamah

umairahshafei said...

to nusrah:
itu ok lagi, dari telan ayaq senyap2.
pnah tak? xD


to satusoff:
"shoot for the moon. even if you miss, you'll land among the stars." ~les brown.

amiin.