Pages

Saturday, June 18, 2011

Testimoni.


Sungguh! 

Saya bukan jenis orang yang menghafal. Sangat susah untuk menghafal. Boleh dikatakan setiap tahun, azam baru saya ialah: pertingkatkan hafalan Al-Quran. Rasa perlu sangat-sangat. Pertamanya, untuk diri sendiri. Kewajipan sebagai Muslim, untuk membaca, menghafal dan mengamalkan. Kedua, saya pernah juga terfikir-fikir. Yalah, bila dah jadi ibu nanti, kalau nak mengajar anak supaya menghafal Al-Quran dan hadis, bukankah si ibu tu dulu yang harus membudayakan hafalan? Kalau tak, TAK JADI juga, kan? Dan, dialah yang akan jadi imamah di rumah nanti. Sangat mengecewakan kalau diri tak mampu untuk berbuat itu. T_T 

Dan, saya perlukan PEMBACAAN dan PEMBELAJARAN yang lebih dan semaksimum  mungkin untuk menjadikan anak-anak kelak, sehebat ini. Subhanallah! Harapnya, "ayah" mereka juga sedang belajar memperbaiki diri. Saat ini. Ketika ini. Dan, walau di bumi mana pun, "dia" berada. Amin ya Allah. Amin.

Walaupun sebenarnya, untuk jadi sosok tubuh yang sebegitu, perlu pembelajaran yang saya rasa, menuntut banyak sekali PENGORBANAN. Pengorbanan dari SEKARANG. Serius, proses pembelajaran bagi saya, agak PAHIT. Hah, mungkin untuk seorang SAYA saja? Tapi, saya  akan cuba. Cuba semampu dan sekudrat yang ada, walaupun agak merangkak-rangkak. Dan..err PERLAHAN juga! 

Syukur, halaqah menyediakan agenda HAFALAN. Setiap orang ada partner masing-masing, dan wajib tasmi' setiap kali seminggu. Bila semakin lama berada di dalam halaqah, surahnya akan bertambah dan makin panjang.  Hakikatnya, saya tak rasa terbeban malah jadi booster untuk sentiasa bersemangat menghafal. Seronok juga! Dan keupayaan menghafal yang dulu saya rasa tak mampu, sebenarnya boleh saja dihadapi asalkan ada kemahuan.

Kalau saya yang agak lembab ini boleh, saya yakin semua orang pasti boleh lakukan hal yang sama. Jomlah kita menghafal sama-sama. Oleh sebab Ramadhan nanti sambutannya di rumah, mungkin kita boleh tambahkan satu lagi mutabaah ibadah: HAFALAN. Jadi, bagi sisters, bila tibanya waktu uzur, kita boleh mengulang hafalan. Saya pernah cuba, dan rasa tenang yang amat. Bila rasa kosong saja, terus saja ambil Al-Quran, dan mengulang hafalan. Rasanya: 

N-I-K-M-A-T! 

++++


Bak kata Kak Syida, "AKU TAK SEMPURNA." Dan bagi saya, adalah sesuatu yang SANGAT INDAH, andai dapat  menelusuri KETIDAKSEMPURNAAN bersama-sama. Belajar bersama-sama. Memperbaiki bersama-sama. Menampung kekurangan dan kelebihan bersama-sama. 

Hidup kita adalah untuk MEMBERI. Hidup kita TANPA MENJANGKAKAN apa-apa dari seseorang atau sesiapa. Kita akan BAHAGIA. Percayalah! InsyaALLAH.   


Ini cara saya. Gol saya. Impian saya.  

Amin. 

++++ 

*kamus:

tasmi': memperdengarkan
mutabaah ibadah: ibadah wajib yang berturutan setiap hari 


*ps: 

entri nie macam agak skemalah! heh. sharing is loving. 
pesanan & motivasi untuk diri sendiri. :)  
keep learning, yo!

*saya suka page nie! ^_^





3 comments:

nadia rusli said...

terbaek!!post umy sentiasa yg terbaik n selalu memberi sumber inspirasi... :) rindu umy. hadiah umy masih pada ftn...ntah bila laa nk bg ye...

hehe ^_^

Khayr Annisa said...

Semuanya dengan A.Z.A.M

n0rsyAhIdA m0hAmAd said...

salam.

oh, tibe2 ada nama akak?hehe.paling besh ayat ni

'sesuatu yang SANGAT INDAH, andai dapat menelusuri KETIDAKSEMPURNAAN bersama-sama. Belajar bersama-sama. Memperbaiki bersama-sama. Menampung kekurangan dan kelebihan bersama-sama.'

tengs!