Pages

Monday, April 11, 2011

Lontarkan!

 

 
"Bebaskan pada langit. Lontarkan pada bayu. Bisikkan pada alam." 
0707 p.m/sumaiyyah. 




"Idea tentang "faham lebih baik dari hafal" itu merupakan salah satu propaganda Barat dalam sistem pendidikan. Jangan tak tahu, mereka cuba jauhkan kita dari hafalan. Terutamanya Al-Quran. Sedangkan kalau kita patah balik ikut sunnah baginda, Rasulullah S.A.W. ajar dan didik para sahabat dengan cara menghafal, dan kemudiannya faham. Seterusnya amal, dan sampaikan pula pada orang lain." 
~ Ustazah Rawda/2011.


Dan, saya baru tersedar yang saya begitu lama terjajah selama ini. 

Sebelum nih, selalu rasa macam kalau dah faham sesuatu, itu sudah cukup bagus. 
Seolah-olah, kalau tak hafal pun, dah ok.

Hmm. 

Apapun, nak tak nak, kalau dah majoring literature, syair tak boleh tolak tepi.
Takkan nak pakai ayat sendiri?
Mestilah kena hafal. 

Tapi kadang-kadang, hafalan cukup-cukup lambat.
Hmm.

Anggap saja ini sebagai cabaran. 
Allah sedang didik. 
Dan sedang baiki kelemahan diri.

(:

Man jadda wa jada.
Moga Allah mudahkan.

Amin.





ohoo.

last paper- modern poetry text.
assalamu'alaikum, ustaz omran!

ada tak yang rasa nak pindah sumaiyyah?
heh.
 best!
:)




3 comments:

intan said...

faham dahulu baru hafal kan? tak gitu? kalau dahulu, sahabat2 Rasulullah terima al-quran, faham makna, faham situasi, sbb tu senang nak hafal kan?

faham dan hafal, same penting..

umy, merdeka! :D

hamba sehambanya. said...

ouh ye?
t.ksh intan. :)

tp, umy rasa mcm shbt2 hafal dlu, slps Rasulullah bacakan ayat2 Allah. kemudiannya, baru talaqqi dan tadabbur. kmudian, bru pindah pula ayat lain.

bdsrkan ayat nie.

"Kami mengutuskan kepada kamu seorang Rasul dari kalangan kamu (iaitu Muhammad), yang membacakan ayat-ayat Kami kepada kamu, dan membersihkan kamu (dari amalan syirik dan maksiat), dan yang mengajarkan kamu kandungan Kitab (Al-Quran) serta hikmat kebijaksanaan, dan mengajarkan kamu apa yang belum kamu ketahui.." (Al-Baqarah:151)

tapi, takpe syg..
nanti umy check balik.
kena refer buku ulum quran blk.
hehe.

tq so much.
:D

oh yeah.
merdeka!

dan..

umy dah sampai rumah.
heh. :P

Anonymous said...

[url=http://www.cheapcanadagooseparkas.ca]canada goose down jackets sale[/url] And second, you don say what you mean by "without brain damage." Brain damage is not a yes/no thing. [url=http://www.busesbitermi.com]beats by dre[/url] Ougocc
[url=http://www.christianlouboutindiscountsale.co.uk]christian louboutin outlet online[/url] [url=http://www.ogrelarp.com]Canada Goose Parka[/url] Kspzsr [url=http://www.pandorajewelryukonsale.co.uk]pandora outlet[/url]